torsdag, augusti 16, 2007

The return of fläskkotlett


Häromdan käkade jag en underbar rostad grissida från Roslagskött med tomatsås och bönor hos Pontus. Den fick bli inspiration till dagens rätt.

Så jag köpte ett gäng fina fläskkotletter (för första gången på ett par år!!!) från just Roslagsskött på vår lokala Vi-butik (och beställde även ett par kilo sidfläsk....spännande). Dom marinerade jag i lite vitlök/salvia/timjan/olivolja – som jag efter den intensiva grillningen även glazade med.

Till det gjorde jag en enkel tomatsås på vitlök (hemodlad), färsk rödlök och egna romarzano-tomater från balkongen. En skvätt vitt vin och några droppar kalvfond fick också simma med. Sen fräste jag på haricot vertes och egenproducerad mangold i lite olivolja. En halv burk borlottibönor och några hekto nykokt, skivad supergod färskpotatis (Amadine - just upptagen ur landet) vändes ner tillsammans med ett par nävar strimlade sockrärtor. Lite blandade örter från trädgåden; basilika, rosmarin och salvia hackade jag ner i röran.

Nån som tvekar på om det blev gott? En rosé från Ch. Vignelaure, La Source, var grymt god till.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

ÄR ute och surfar efter inspiration till min matlagning. Har liksom tappat bort den lite.. Nu väcktes den!! Ska genast leta fram kotletter i frysen (från egna grisar). Tack.

augusti 19, 2007 9:06 fm  
Blogger marten said...

jag käner många elinar som gillar mat....men ingen med egna grisar i frysen :)

augusti 19, 2007 8:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home