söndag, oktober 07, 2007

Fläsk med bönor


Stekt fläsk med bruna bönor är en klassiker som jag inte tänker laga.
Däremot upptäckte jag hur gott rostat sidfläsk kan vara när jag käkade lunch på Pontus för ett tag sen. Så, sagt och gjort, jag beställde ett kilo färsk sida från Roslagskött. Och efter många veckor och vändor till Vi-butiken dök det till slut upp. Två fyrahektosbitar färskt och nyslaktat sidfläsk.
Fläsket torrimmades med örter och vitlök i ett dygn innan det lågtempades i 125° i 3-4 timmar. Sen fick det vila i kylen innan jag värmde på det, knaprade till svålen i en het panna och skar upp det.
Till det gjorde jag en potatissallad (potatissorten hette Princess har jag för mig - jättegod, krämig) med färsk tomatsås (på hemodlade såklart) som bas. Och till det en varm sallad på alla möjliga bönor - bond, skär, vax, bryt - som jag fräste på i olivolja med vitlök och salvia.
Med en Corton Grand Cru och trevligt middagssällskap var den kvällen fulländad!

1 Comments:

Blogger aasa said...

det var fruktansvärt gott! typ det godaste jag ätit på riktigt riktigt länge. jag blir hungrig bara jag läser om det.

oktober 07, 2007 8:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home