söndag, maj 28, 2006

Tzatziki, morsan och lammentrecôte


Tyvärr Dimman, din 7-klyftors-tzatziki på Stångholmsbackarna lyckades inte avskräcka oss - grekisk youghyrtsås är en riktig sommarfavorit hos oss. Idag tog jag en stor klyfta vitlök och rev ner med min nya favorit, microplane-rivjärnet (ajaj! akta fingertopparna!) i ett par msk olivolja för att lättare få ut vitlökssmaken i yoghurten. Och gurkan kom faktiskt från Bondens Marknad som vi svängde förbi igår.
Eftersom vädergudarna var på ganska gott humör kunde jag grilla på två fina bitar lammentrecôte från Meny Gotland (dvs gudomligt gott gotländsk lammkött) - som jag bara penslade på med riven vitlök, hackad rosmarin och olivolja när jag hade vänt dom. Till det kokade vi cypriotisk färskpotatis, som var riktigt bra för att vara importerad. Det blev supergott - tyckte hela familjen – till och med Sigge!
Efter maten lyxade vi med praliner från Lux Choklad-butiken. Mmmmm....
(Ps. Öppnade en Viña Albali Reserva till, men maten var så god att vi glömde dricka vinet.....)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är inte läge att flyga ner och smaka på rätten i rätt miljö? Enkelt flyg, fri tillgång till extrafin olivolja (den riktiga) samt traditionell youghurt.

Allvarligt talat, det var inte 7 klyftor, bara 3-4.

maj 29, 2006 12:36 fm  
Blogger marten said...

3-4 vitlökar ja! och jag fick käka upp en hel kruka persilja vi hade hemma. och en halv benjaminfikus.

maj 31, 2006 4:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home