fredag, juni 09, 2006

Grillat ankbröst med röd färskpotatissallad

Jag köpte ett fryst ankbröst i helgen, som kom väl till pass idag när kylen gapade tom. Kompletterade med lite färsk spenat och gotländsk färskpotatis på förortstorget. Efter att ha tinat bröstet i micron, snabbsprängde jag det i lite hlavljummet saltat vatten. vetefan om det hade nån effekt - men det tinade väldigt bra, och blev gott och mört när det var grillat och klart.
Till pippin gjorde jag en potissallad på färskpotatis, röd paprika och spenat. På vår egen stjärnkock Niklas (INTE tv-niklas) inrådan kokade jag in ett par dl rödvin och några msk socker med en hackad lök. Blankade av med en msk smör, och blandade ner det i potatissalladen tillsamman med lite färsk timjan. Det blev väldigt gott tillsammans med ankan.
Det var lite tomt i vinhyllan, så jag korkade upp en flarra rött från Ribera del Duero i norra Spanien - Condado de Oriza (99 kr om jag minns rätt), lite kryddig och ganska mycket nya fat, men det funkade rätt bra. En Viña Albali Gran Reserva hade varit perfekt också tror jag.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

GREAT IDEA!
Jag läste ditt recept på dressingen och då började det "ticka" där uppe. Så jag gjorde en skysås till våra grillade ankbröst (det blir ju inte speciellt mycket att göra sås av när man grillar), med utgångspunkt från ditt förslag. Den blev helt suveränt god!

3 dl gott rödvin, 1/2 rödlök, 1 liten schalottenlök, 1/2 paprika, 1 tsk rörsocker, salt och peppar efter smak som jag lät koka ihop under tiden som jag grillade ankbrösten (ca 10 minuter). En liten aning Maizena mörk redning för att få skyn att gå ihop och en smörklick att blanka av med.

MVH
Krister

juli 26, 2009 3:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home