torsdag, november 13, 2008

Var ska man stoppa korven?


I munnen så klart! Fråga Siri - hon älskade mina hemgjorda lammkorvar.
Själv tyckte jag dom blev en aning torra och mesiga. En jalapeño, en vitlöksklyfta, en kvist rosmarin och lite finhackad lök + ett halvt kilo nymald, grov lammfärs blev i tamaste laget. Lite mer spice och kanske neutralt fett (gris) hade behövts för att komma dit jag ville. Fjälstret kom från de galna korv-britterna på Hantverkargatan - 30 spänn för ca 3 meter.
Ett tyll med stålspets funkade bra att fylla skinnet med, det var lättare än jag trodde – iallafall för en lagom middagsmäng åt fyra personer. Till de nygrillade korvarna åt vi risotto med grillad och olivoljemarinerad söt paprika.
PS. Korvarna som ser ut som hotdogs är hotdogs. Backup-korv för kidsen.

1 Comments:

Blogger Charlotte said...

Hej Mårten,

nu är det dags- korv ska det bli så jag konsulterar min (enda) korvexpert...

1. galana korvbritter... förklara vidare tack
2. bra recept (tänkte göra lammkorv och kycklingkorv)
3. köttkvarn, malde du själv i med handvevadkvarn eller maskin..?
4.rökte du dem, korvarna alltså? När jag var liten lämnade mamma in sina korvar på rökning hos korvmannen på Drottningholmsvägen.

Kram Charlotte

p.s. middag hos er snart:)
p.p.s. fick matlagningskurs i asien och har nu snöat in på hemmagjorda currys.. massaman, panang etc... husmanskosten får en paus:)

mars 22, 2009 12:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home