måndag, oktober 16, 2006

I'm back...med grillade lammracks


I lördags drog vi till landet - och jag fick bunkra på ICA Maxi Haninge. Suck. Men dom hade faktiskt lite lamm från Meny Gotland, så jag köpte ett par halvkilos-racks - så där snyggt styckade med franska nakna ben.
Så jag la dom på en bädd av rosmarin på grillen och körde på! Till det bakade jag lite körbärstomater, små röda "plommonpotatisar" och palsternacka i ugnen med lite timjan (ingen olivolja idag - svensk kallpressad rapsolja istället) och så kokade jag ner en halvliter rödvin med lite rotfrukter, lök och kalvfond till en riktigt god rödvinssås. Till det en lite späd mangold som jag vände i balsamvinäger och god olivolja.
Til det drack vi Barone Ricasoli-boxen, som dock matchade rätt dåligt, skulle nog funkat bra med en skön nyavärldenshiraz. eller cab. Annars är boxen verkligen trevlig - jag som fett-tröttnat på söta fruktboxar, kan nog ha en ny favorit på g.