söndag, november 26, 2006

Att lära sig göra pasta är som att lära sig cykla.

I födelsedagspresent (dvs för rätt länge sen) fick jag en Pastabike (dvs en pastamaskin + tillbehör). Nu har den samlat damm tillräckligt länge, så den här vecka har vi börjat öva. I tisdags blev det lasagneplattor - alltså det enklast tänkbara. Det gick superbra - lasagnen blev perfekt.
Så i ett anfall av övermod bestämde jag att vi skulle göra egna tortelloni. Pastadegen ska vila ca 30-60 minuter, så vi började med den: 5 dl durumvete, 2 äggulor och lite vatten (kanske en dl) kördes i matberedaren med kniv. Vattnet droppades i till degen började dega sig och bli lite klibbig när man kramade ihop den. Sen fick den ligga i en plastpåse och "vila".
Under tiden gjorde jag och min 4åriga assistent två fyllningar.
Fyllning nr 1: en halv burk ricottaost. 2 msk riven parmesan. en rejäl näve blanchad och urkramad färsk spenat (finhackad). en halv vitlöksklyfta, finriven. 1-2 msk god olivolja. salt. peppar. rördes ihop och fick stå i kylen och samla sig.
Fyllning nr 2: en finhackad schalottenlök frästes tillsammans med en liten näve finhackade, urkramade, uppblötta, torkade trattkantareller. efter en 10 minuter slog jag på svampspadet + en halv riven vitlök, salt och peppar. när allt kokat ihop, stuvades svampen med lite vispgrädde - ett par msk. en msk riven parmesan tillsattes på slutet. lite vitt vin hade gjort susen (men det tänkte jag inte på då). när det svalnat, blandade jag ner ett par msk ricotta (matlagningsyoghurt hade varit bra också).
Sen gjorde vi tortelloni på löpande band i lite olika storlekar. Det blev ca 30 mindre och 10 större (antingen så man fick ut en eller två kvadrater på pastans bredd - som är ganska given med pastamaskinen)
Vi kokade pastan i 3 minuter, det vart perfekt. Serverades med riven parmesan, ruccola, tomater och olivolja. Det vart ruskigt gott - bästa pastan sedan Il Conte för många år sen!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att du gör egen pasta! Har själv producerat lite med gott resultat. Gillar den mekaniska aspekten på matlagningen, lite fabrik så. Hade du durumvete? Jag körde vetemjöl special.
//P

januari 14, 2007 3:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home